تغییر چهره جمشید هاشم‌پور در بوشهر + عکس داستان رابین‌هود کره‌ای روی آنتن شبکه تماشا پارسا پیروزفر با سریال «در انتهای شب» در شبکه نمایش خانگی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاد فلسفه اسلامی، ادبیات و حافظ شناس: حکمت عملی ایرانی بی آزاری است مهران مدیری با «گل یا پوچ» در نمایش خانگی حرم رضوی محلی برای جاودانه شدن آثار هنری | اختتامیه و نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره هنری «گنجینه مهر» برگزار شد + فیلم تهدید به بمب گذاری در جشنواره کن، ورودی کاخ را بست پخش فیلم «خانواده ملیله‌چی» در زادروز شهرام عبدلی + زمان پخش تشویق، اما استون در جشنواره کن برای «انواع مهربانی» «اسکار» به روایت امیر کربلایی‌زاده «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی در خاک آرام گرفت + تصاویر همه چیز درباره سریال بدل علی مسعودی + خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران آخرین وضعیت کیانوش عیاری در بیمارستان قسمت‌های جدید «سرزمین مادری» به آنتن نمی رسد زمان پخش «پایتخت ۷» مشخص شد
سرخط خبرها

گفتگو با امیرمهدی حکیمی، کارگردان مستند «وقتی مهدی به دنیا آمد» | اید‌ه‌ای که از عالم سکوت آمد

  • کد خبر: ۱۶۴۱۴۹
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
گفتگو با امیرمهدی حکیمی، کارگردان مستند «وقتی مهدی به دنیا آمد» | اید‌ه‌ای که از عالم سکوت آمد
فیلم مستند «مهدی که به‌دنیا آمد» به کارگردانی امیر مهدی حکیمی و حجت بامروت و محصول مرکز گسترش سینمایی مستند، تجربی و پویانمایی است که اکران آن امروز، ۲۵ اردیبهشت، افتتاح و پس از آن برنامه اکران این مستند در بخش هنر و تجربه سینما‌های مشهد آغاز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «مهدی که به دنیا آمد» درباره زندگی جوانی به اسم مهدی زریفی است که در خانواده‌ای ناشنوا به دنیا می‌آید و با مشکلات بسیاری رو به رو می‌شود. او تصمیم می‌گیرد پزشک شود، اما مثل همیشه ترس‌ها و نگرانی‌ها او را دچار تردید می‌کند و در نهایت، اتفاقی مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. او تحصیل را رها کرده و همه عمرش را صرف خدمت به ناشنوایان می‌کند.

این مستند که تاکنون جوایزی را نیز از جشنواره‌های مختلف بدست آورده، قرار است پس از اکران در مشهد در دیگر شهر‌های کشور نیز به نمایش درآید.

 

گفتگو با امیرمهدی حکیمی، کارگردان مستند «وقتی مهدی به دنیا آمد» | اید‌ه‌ای که از عالم سکوت آمد

یک تناقض زیبا

امیرمهدی حکیمی در توضیح سوژه این مستند می‌گوید: ایده این مستند سال‌ها پیش به ذهنم رسیده بود. همچنین چیز‌هایی در ذهنم می‌چرخید درباره عالم سکوت ناشنوایان؛ اینکه ما چطور در بین این همه سر و صدا به روضه امام حسین(ع) نمی‌رسیم، اما ناشنوایان در عالم سکوت‌شان می‌توانند به این روضه برسند. این تناقض برای من بسیار جذاب بود. در این میان با فردی آشنا شدم که برای ناشنوایان سخنرانی می‌کرد، اما ایده اصلی این مستند وقتی در ذهنم ثابت شد که با مهدی زریفی آشنا شدم و دیدم که زندگی او ظرفیت ساختن یک مستند را دارد.

حکیمی سراغ مهدی ظریفی می‌رود و سعی می‌کند قصه زندگی او را به تصویر بکشد. به گفته او تولید این مستند ۲ سال (از مهر ۱۳۹۶ تا زمستان ۱۳۹۸) زمان می‌برد. پس از آن در تعدادی از جشنواره‌ها شرکت و بازخورد‌های مثبتی را نیز دریافت می‌کند.

روند تولید مستند «وقتی مهدی به دنیا آمد»

حکیمی در ادامه درباره شروع کار و برقراری ارتباط با سوژه‌اش صحبت می‌کند؛ او باید سراغ فردی برود که قرار است از درون زندگی‌اش درآورد و این کاری بسیار دشوار برای هر دو طرف است: معمولا سخت است به راحتی به آدم‌ها نزدیک شد تا زندگی‌شان به فیلم تبدیل شود. این سختی برای مجید زریفی و من هم وجود داشت، اما در طول مسیر اتفاقات خوبی رقم خورد و آقای زریفی کاملا با ما همراهی کردند. خداراشکر به نتایج خوبی هم رسیدیم و واکنشش نسبت به نتیجه کار بسیار خوب بود.

حکیمی درباره فرایند تولید این مستند نیز توضیحاتی می‌دهد: مستند در مشهد ساخته شده است و می‌توان گفت کاملا تولید مشهد است. اگرچه برخی از بخش‌های فنی آن توسط هنرمندانی خارج از مشهد تولید شده است.

او درباره سختی‌های فرایند تولید نیز می‌گوید: در حقیقت همیشه چالش‌ها و مشکلاتی در روند تولید وجود دارد که ظبیعتا برای ما هم وجود داشت، اما چالشی را که سبب شود کار متوقف شود نداشتیم و کار‌ها بدون وقفه پیش رفت.

فضای کار ساخت فیلم و مستند در مشهد

این مستندساز بر این باور است که در مشهد ۲ فضای کار برای ساخت فیلم وجود دارد؛ فیلم داستانی و فیلم مستند.

او توضیح می‌دهد: در زمینه تولید فیلم داستانی حق با هنرمندانی است که می‌گویند «کار فیلم در مشهد سخت است». یک دلیل مهم آن این است که بسیاری از چهره‌های فیلم سازی در تهران متمرکز شده‌اند. اتفاقا، چون فضای کار در مشهد فراهم نیست متخصص‌ها کوچ می‌کنند و می‌روند که این خود داستان مفصلی است و نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای دارد. اما فضای ساخت مستند در مشهد متفاوت است.

مشهد قطب مهم مستندسازی در کشور است

به گفته حکیمی، ساخت مستند در مشهد با وجود اینکه هیچ درآمدزایی ندارد و امید بازگشت درآمد به گیشه بسیار کم است، اما مستندسازان بسیار فعال هستند و می‌توان گفت استان خراسان و شهر مشهد از قطب‌های مهم مستندسازی در کشور است و از این جهت می‌توان گفت فضای کار مستند در مشهد مساعد است.

او بر این باور است که این فضا ظرفیت این را دارد که حرفه‌ای‌تر و قوی‌تر نیز باشد از این رو نیازمند حمایت مسئولان و دستگاه‌های مختلف است.

اکران در مشهد و دیگر شهر‌های کشور

به گفته امیرمهدی حکیمی «وقتی مهدی به دنیا آمد»، اکرانش از امشب، ۲۵ اردیبهشت، در مشهد آغاز می‌شود و سپس در دیگر شهر‌ها و استان‌ها روی پرده می‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->